Interview om Den autentiske virksomhed på BørsenTV
Vi er i en ny æra, hvor medarbejdere, kunder og brugere – i nogle tilfælde endda fans – stiller krav om, at virksomheder tilbyder mere og andet end indtjening. Nu skal virksomheder have et formål, tilbyde en større mening end økonomiske resultater – de skal være identiteter vi kan forholde os til, de skal være autentiske identiteter. Postmoderne sludder og buzzword? Ikke hvis man spørger de topchefer og ejere fra nogen af verdens førende virksomheder, som er startet fra scratch og er blevet enorme succeser, eller som har været i dyb krise og nu befinder sig i en kontinuerlig vækst. Eksemplerne er fx LEGO, Ducati, Hästens og Noma.
Dagbladet Børsen anmeldte forleden min bog Den autentiske virksomhed og gav den 5 ud af 6 stjerner. Anmelder Henrik Jørgensen lader til at gå til sagen med sund skepsis – i øvrigt ligesom Politikens anmelder Kresten Schultz Jørgensen for et par måneder siden – men lader til at bifalde ideen om, at der er indre værdier i virksomheden, som kan udvikles og skabe konkurrencekraft.
“Udnyt virksomhedens indre værdier
For som bogens undertitel antyder, “Gør indre styrker til fremtidens vækststrategi” handler det meget omkring hvordan vi benytter organisationens interne værdier til at udvikle og skabe en unik konkurrencekraft.
Det er et fokus som nærmest så småt blev glemt da de fleste skulle besvare det ekstremt vigtige spørgsmål, som jeg ynder at udtale med min udprægede Århusianske accent, ”Hvordan?” – for hvordan sætter vi rent faktisk fokus på at udvikle vores virksomhed ved at sætte fokus på de interne styrker?
Det kommer Nicolai Stagis med et rigtig godt bud på i bogen. Hvordan virksomheder ved at sætte fokus det der er Autentisk i virksomheden kan komme frem til noget der er unikt og på rejsen der til være med til at udvikle virksomheden.”
Du kan se hele indslaget på BørsenTV eller læse hele Børsens anmeldelse “Bøger: Derfor har Emmerys problemer og NOMA succes om “Den autentiske virksomhed”.
Min blog på nikolajstagis.dk er også en ny æra. Fremover vil jeg dele ud af dele af min bog, artikler jeg har skrevet, interviews og videoer fra foredrag og komme med meninger og analyser af problemstillinger der handler om identitet, brands, virksomhedsledelse, organisationskultur – og erhvervslivet generelt. Jeg håber I har lyst til at deltage i diskussionen og føre de mange gode spørgsmål og kommentarer fra konferencer og foredrag ind på bloggen og på min LinkedIn gruppe “Den autentiske virksomhed”.
Skriv en kommentar