Fredag var jeg på besøg hos 17 Finans på TV2 News for at kommentere på LEGOs flotte halvårsregnskab. Resultatet er mere end 40 % bedre end sidste år, bl.a. pga. succesen med LEGO Friends som har ramt pigerne lige i hjertet. En af de ting der er lykkes for Jørgen Vig Knudstorp og hele LEGO organisationen de seneste år er, at de er blevet gode til at involvere de voksne fans og endnu bedre til at undersøge og forstå børnenes præferencer når de leger.
Samtidig har Jørgen Vig Knudstorp gennem snart et årti været den leder, som har lært at forstå, forstolke og formidle LEGOs autentiske identitet. LEGO klodsens egenskaber som produkt og som idé blev i løbet af årene efter LEGOs krise tydeliggjort. Og så blev medarbejderne, kunderne og LEGOs historie vigtige elementer i at etablere en ny selvforståelse i virksomheden. Resultatet står klart – fra krise i 2003 og 2004 til gentagne rekord-regnskaber de seneste år.
Ritzau skrev i går sådan:
Ekspert: Fremgang skyldes direktøren i Lego
Det er i høj grad Legos direktørs fortjeneste, at koncernen stormer frem.
Legetøjsgiganten Lego går igen mod strømmen og kommer med et kanonregnskab for de første seks måneder af 2012. Og sådan har det næsten været gang på gang, siden direktør Jørgen Vig Knudstorp satte sig i direktørstolen.
Han har formået at vende et milliardunderskud tilbage i 2003 og ’04 til overskud. Og det er ikke tilfældigt, at netop Jørgen Vig Knudstorp er manden, der fik et skrantende Lego op i fuld omdrejning igen.
– Han er et perfekt match med ejerne – Kirk Kristiansen. Og forholdet mellem dem har været præget af en høj grad af tillid, så Jørgen kunne arbejde og udvikle værdierne i Lego, siger Nikolaj Stagis fra Kommunikationsbureauet Stagis.
Det kendte og det nye
Nikolaj Stagis har skrevet bogen Den Autentiske Virksomhed om blandt andre Lego. Og han siger, at Lego-direktøren er gået tilbage til rødderne og har sat fokus på det oprindelige Lego, hvor børnene selv skal konstruere og bygge deres legetøj:
– Man skal holde fast i det, som folk kender – men samtidig skal man eksperimentere, så man ikke går i stå. Og det har Jørgen og folkene omkring ham gjort, siger Nikolaj Stagis og fortsætter:
– Det er jo altid en risiko, når en virksomhed skal forsøge at bevæge sig videre og prøve nye ting.
Lego har blandt andet formået at få fat i pigerne. Med Lego Friends har man ramt lige ned i pigeværelset. Og man har i årets første seks måneder solgt dobbelt så meget af det som forventet.
En læreproces
Om Lego kan holde dampen oppe, tror Nikolaj Stagis:
– Jørgen har i hvert fald været den rigtige til det. Det har også været en læreproces for ham og hele organisationen. Og alvoren for 8-10 år siden ramte så hårdt, at man ikke vil glemme det, siger han.
Lego fik en stigning i resultatet før finansielle poster og skat i årets første seks måneder på 41,7 procent. Overskuddet var på 2,877 milliarder kroner. Samtidig skal man ud og ansætte cirka 1000 nye medarbejdere i 2012 – heraf mange i Danmark.
Ritzau
Hentet fra epn.dk
Skriv en kommentar